vrijdag 30 september 2011

IJsvogel boven grote rivieren # 2


Map Provincie Gelderland 2011
(ontwerp Bos Mors)



Dit voorjaar maakte ik in opdracht van de Provincie Gelderland een nieuwe prent -IJsvogel boven grote rivieren- die de Provincie de komende tijd wil gaan gebruiken als relatiegeschenk. Als beeld van de provincie koos ik de ijsvogel die boven de door de provincie stromende grote rivieren vliegt. Of de ijsvogel ooit zo hoog vliegt als ik die tekende weet ik eigenlijk niet. In Frankrijk zag ik de ijsvogel afgelopen zomer vooral heel laag over het water scheren en zeker niet zo hoog in de lucht. Op zijn best vloog er eentje een keer over een struik heen. IJsvogels zijn geen zwaluwen. En toch is dat het beeld dat we van vogels hebben: dat ze hoog door de lucht scheren en een blik op het landschap beneden hebben dat ons zelden gegund is.

Onder de ijsvogel zien we de contouren van de provincie Gelderland. De provincie zeilt als blaadjes van een boom naar beneden, alsof het feest van de herfst al begonnen is. De kleuren zijn die van de ijsvogel zelf en verder zoals we die in het Hollandse lucht en landschap zelden aantreffen: mosterdgeel en azuurblauw. 





IJsvogel boven grote rivieren, 2011
ets, drogenaald, irisdruk, stempeldruk en verfstift op papier
prent 30 x 23,5 cm
lijst 41.4 cm x 50.9 cm

uitgave Map en prent Provincie Gelderland 2011  
(ontwerp Bos Mors)