dinsdag 11 oktober 2011

Vogels in de Blauwe Kamer

Kerkuil, 2011 
Vogels in de Blauwe Kamer 
pastel, potlood, kleurpotlood en stift op papier 
21 x 15 (tekening) 
19,5 x 26 x 6 (lijst l x b x d)


Kwak, 2011 
Vogels in de Blauwe Kamer 
pastel, potlood, kleurpotlood en stift op papier 
21 x 15 (tekening) 
19,5 x 26 x 6 (lijst l x b x d)


De Blauwe Kamer is de tot de verbeelding sprekende naam van een natuurgebied langs de Neder-Rijn tussen Rhenen en en Wageningen. Het is een rivieroeverreservaat aan de noordelijke oever van de Neder-Rijn tussen Rhenen en Wageningen. In 1992 werd de zomerdijk doorgestoken om zo de natuurlijke dynamiek van het rivieroeverlandschap te herstellen. Hierdoor loopt het achter deze dijk gelegen land regelmatig onder water en is er een divers landschap ontstaan. Voor liefhebbers van vogels is de Blauwe Kamer een waar paradijs. Regelmatig laten lepelaars, talingen, kwartelkoningen, tureluurs en kerkuilen zich zien. Soms is ziet men er zelfs een vis- of slangenarend.

Enige tijd geleden werd ik gevraagd deel te nemen aan een tentoonstelling in Wageningen. Ik kon tien oude insectendozen krijgen van de voormalig entomologische collectie van de Wageningen Universiteit. De insecten zijn allang uit de dozen uitgehaald. Misschien zijn ze verhuisd naar andere dozen, misschien zijn ze vergaan. Wat is er mooier dan voor deze oude dozen nieuwe dieren te maken. Maar omdat ik meer heb met vogels dan met insecten, richt ik me op de kwetsbare en bedreigde vogels die in het gebied van de Blauwe Kamer voorkomen. In het verleden maakte ik al eens een schilderij met de titel De Blauwe Kamer (2002). Het is een schilderij met een weids landschap en een traag stromende rivier. Op de voorgrond staat een grote distel. Nu, bijna tien jaar later, zoom ik in op de vogels die zich ergens in de lucht of in het landschap bevinden. Ik heb geprobeerd ze zo verstilt mogelijk af te beelden. Alsof de tijd hen ontgaat.


COLLECTIES, werk van 11 kunstenaars,Galerie Wit, Wageningen 
16 oktober t/m 6 november 2011. Opening zondag 16 oktober 2011 om 15.00 u.
Openingswoord door Marcel Dicke, hoogleraar entomologie aan de Wageningen Universiteit.
 
Deelnemende kunstenaars: Ada Dispa, Couzijn van Leeuwen & Lotte van Lieshout, Jose van Loon, Marijke Mink, Rinke Nijburg, Marcel Reijerman, Jan Hein van Rooy, Gerda Ten Thije, Wietske Schoenmaker, & Jan Vos.

www.galeriewit.nl