zondag 23 oktober 2011

De Kop van Noord-Holland



De Blauwe Kamer, 2001/2002
acryl-, olie- en lakverf en garnetgel op doek
130 x 190 cm


Afgelopen donderdag was ik in de kop van Noord-Holland. Het is altijd weer geweldig om daar naartoe te reizen omdat net boven Amsterdam het landschap ineens enorm weids wordt en het licht betoverend mooi. Het is net alsof je het landschap daar in hoge resolutie kunt bekijken en ergens anders niet. Alles is er scherper, kleurrijker, helderder. Ik vroeg me zelfs even af of de naam Den Helder, de plaats van bestemming, niet daarvandaan komt. Van het feit dat de zichtbare dingen hier gewoon helderder zijn. Het zal er wel niets mee te maken hebben. 


Naar het schijnt is deze weergaloze helderheid te danken aan het licht van de zon dat op zoveel plaatsen tegelijk rondom de kop van Noord-Holland op het oppervlak van het water valt en weer teruggekaatst wordt de lucht in. Ik zou maar wat graag eens een paar schilderijen van dit landschap, deze luchten en dit licht maken. Wel deed het me denken aan een schilderij dat ik bijna 10 jaar geleden maakte toen ik nogal onder de indruk was van het natuurgebied De Blauwe Kamer tussen Rhenen en Wageningen. Daar zag ik bijna hetzelfde heldere, warme licht op een magenta distel schijnen.



WATER & TEGENWIND, Kunsthal 52/Kunstuitleen, Den Helder.
Deelnemende kunstenaars: Gerda Ten Thije, Anneke Peereboom, Bas Coenegracht,  Piet Lont, Daniëlle Orelio, Desiré Haverkamp.
21 oktober t/m 4 december 2011